۴ عامل تهدیدکننده خلیج فارس کدامند؟

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از ایسنا، حمیدرضا بارگاهی ضمن اظهار اینکه چهار عامل حقیقی اکوسیستم و تنوع زیستی خلیج فارس را تهدید می کند، اعتراف کرد:  یکی از این عوامل تغییرات اقلیمی است که منجر به تغییرات و ناپایداری اکوسیستم دریایی می شود یعنی گرمایش کره زمین باعث افزایش قطعی دمای آب در فصل تابستان شده است و این دمای بالای آب باعث آسیب رساندن بوسیله آبسنگ های مرجانی، جنگل های حرا و شور شدن آب خلیج فارس و تغییرات فیزیکی و شیمیایی آب دریا می شود که به تبع آن روی انواع طرز های آبزی واکنش می گذارد همچنین پیاده شدن «شکوفایی پلانکتونی»، «شکوفایی انواع عروس های دریایی»، «سالپ ها» و متد های متنوع آبزی تاثیرگذار است.

وی یکی دیگر از منابع تهدیدکننده اکوسیستم خلیج فارس را آلودگی های شاگرد از انواع فاضلاب ها، روان آب ها و پس آب هایی دانست که از مناطق شهری و اطراف خلیج فارس ملتفت این غرق کردن می شوند و تصریح کرد:  آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب های شهری، پسآب های صنعتی و آب شیرین کن ها از مهمترین منابع آلاینده خلیج فارس هستند. توسعه سواحل در سرتاسر منطقه خلیج فارس که همراه با خرابکاری سواحل، پیدایش جزایر مصنوعی، استحصال دریا و پیشروی هوازی در سیل گرفتن است از دیگر عوامل تهدید کننده این اکوسیستم است که باعث وارد شدن شن، عقل و مصالح ساختمانی به آب غرق کردن و زکام رسوبات و گوناگون مواد آلی به آن می شود و کدورت آب خلیج فارس را اضافه می دهد که در این زمینه باید تمهیدات و اقدامات بیشتری قیافه گیرد چرا که اثرات سوء آن ها زیبنده کنترل و مدیریت است.

این دکتری بوم شناسی سیل گرفتن نیز ضمن رمز به اینکه یکی از بنیادی ترین عوامل تهدیدکننده اکوسیستم خلیج فارس آلودگی های نفتی است، گفت: ۲۵ تا ۳۰ درصد نفت جهان از این منطقه تامین می شود و اقتصاد تمام هفت ملک حوزه خلیج فارس پیاده شدن پایه نفت است بنابر این این کشورها بر اساس اکتشاف، استخراج، پالایش و فروش نفت گذران زندگی می کنند. به همین دلیل این یبوست به نشانی یکی از پرترددترین دریاهای گیتی شناخته شده و «راه اندازی بین المللی دریانوردی» (IMO) آن را یک منطقه ویژه دریایی اعلام کرده است و کشورهای این حوزه موظف به احترام گذاردن پروتکل ها و کنوانسیون های بین المللی در این بنیاد هستند که تو قیافه پاس و پایبندی دقیق بوسیله آن ها می توان امیدوار وجود که این فعالیت ها را مدیریت کرد. خلیج فارس با گوناگون مخاطرات نفتی مواجه است

وی درون ادامه با اشاره به اینکه خلیج فارس یکی از مناطق بنیادی تجاری – صنعتی جهان در مبنا صادرات و محموله نفت، گاز و محصولات پتروشیمی به احصائیه می آید، اظهار کرد: کشتی های مختلف نفت کش و حامل میعانات گازی و کشتی های فله بر گوناگون محصولات پتروشیمی را از کل کشورهای منطقه دریافت و از قانون آب های خلیج فارس به بکلی جهان صادر می کنند  و این دریا تو حقیقت بزرگترین آبراه جهان تو وفاق با این نوع کشتی ها است. به همین برهان اکوسیستم ها و تنوع زیستی خلیج فارس با گوناگون مخاطرات از جمله نشت نفت از میادین اکتشاف نفت و سرگین تا کشتی ها، پالایشگاه ها و تاسیسات سکوهای نفتی مستقر در بخش های مختلف آن مواجه است. فرسودگی خطوط لوله بحری احاله نفت و مدفوع

بارگاهی با اشاره به  خسته بودن خطوط لوله بحری احاله نفت و گاز گفت: خطوط لوله احاله نفت که مادون آب های خلیج فارس نفت را از ساحل بوسیله دریا خواه از دریا بوسیله ساحل منتقل می کنند اغلب بیش از ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت دارند از این رو ضعیف بودن این لوله ها باعث افزایش ظن نشت نفت تو خلیج فارس می شود. همچنین حرکت شناورهای نفت کش در خلیج فارس باعث می شود میلیون ها تنه آب توازن از نقاط متنوع دنیا توسط این شناورها به آب های خلیج فارس و آلودگی های مختلفی را متوجه آب این سیل گرفتن کند. اثرات مستقیم و غیرمستقیم نشت نفت بر اکوسیستم های بحری

این دکتری بوف شناسی دریا درباره تاثیرات تراوش نفت بر هوا زیست دریایی خلیج فارس توضیح داد: نشت نفت دو پی مستقیم و غیرمستقیم بر اکوسیستم های دریایی دارد که اثرات یمین آن آثار فیزیکی برجا الباقی از نشت نفت از خطوط لوله های انتقال نفت و کشتی های نفتکش یا براثر پژواک این سفینه ها است که بصورت لکه نفتی روی سطح آب باقی می ماند و با جریان آب بوسیله سمت سواحل می آید و ممکن است جزایری که در مسیرش استراحت دارد را داخل به خشکی امدن گیرد و این آلودگی های نفتی می تواند اکوسیستم را دچار مخاطره و چهره ساحل را بسیار بد درنگ.

بارگاهی با اشاره به اینکه آثار غیرمستقیم باقیمانده از نشت نفت تو دریا معمولا مورد توجه فراغت نمی گیرد، گفت: از آثار غیرمستقیم انتشار نفت تجزیه آن داخل آب دریا است که به دلیل پایداری اوج و ماندگاری طولانی در آب سیل گرفتن باعث ورود ۱۶ خیساندن عطارد زا یعنی؛ ترکیبات هیدروکربن های نفتی پلی آروماتیک به دریا می شود. این ترکیبات به نرم کردن توسط آبزیان فیلترکننده استعمال می شود و درون بدن این آبزیان رسوب کند و بوسیله دلیل پایداری بالا داخل نهایت به بدن آدم ها که از این آبزیان تغذیه می بطی ء وارد شود. این مواد نفتی کنار سلامتی آبزیان و انسان ها آثار انقلابی رطوبت بر جای می گذارد.

وی افزود: ترکیبات فلزات سنگین که از پساب تاسیسات پتروشیمی یا پایانه های صادرات این محصولات به آب غرق کردن سرازیر می شود همچنین به همین قیافه در بدن آبزیان فیلتر کننده رسوب می نرم.

بارگاهی تکثیر کرد: زباله های محصولات نفتی و سایر زباله ها از جمله پلاستیک از سایر آلودگی هایی هستند که بااطلاع خلیج فارس می شوند. در واقع از آلودگی هایی که امروزه بیشتر بااطلاع دریاها می شوند می قابلیت به پلاستیک ها، میکروپلاستیک ها و نانوپلاستیک ها رمز کرد که از بین نمی روند ولی بوسیله ذرات کوچک تازگی تبدیل می شوند. آبزیانی مانند لارو ماهیان آن ها را  به سهو می بلعند. در نتیجه در لیف بدن آن ها رسوب می نرم. این رسوبات تا مبصر شدن لاروها در بدن آن ها باقی می ماند و به موجودات دیگر زنجیره غذایی از جمله انسان ها نیز منتقل می شود. تو نهایت می توان گفت تمام این پیامدها شاگرد از مخاطراتی است که محصولات نفتی و پتروشیمی به همراه دارد.

رییس قسمت قسمت کردن توسعه و بهسازی زیستگاه های آبزیان موسسه شیلات تو پاسخ به این پرسش که چرا باید مساله نشت نفت در خلیج فارس را موکد گرفت و آن را مورد توجه قرار داد، گفت: دریای خلیج فارس محدود به هفت سرزمین است که همگی در حال بهره برداری از منابع نفتی درون این منطقه هستند و این کشورها به نوعی جزو کشورهای درون حال توسعه و جهان سوم هستند تو حالی که رویکرد کشورهای پیشرفته اکنون برون رفت این تاسیسات آلوده کننده از کشورهای خود و سرمایه گذاری و توسعه آن ها در کشورهای داخل حال توسعه مثل کشورهای منطقه ما است بنابر این استراتژی  کشورهای ترقی یافته رفتن به سمت کاربرد از کارمایه های پاک و لول در مسیر توسعه منابع طبیعی تجدیدشونده است که علاوه پهلو درآمد بی پایان، کاهش آثار مخرب زیست محیطی را بوسیله همراه خواهد داشت و در این طور شرایطی اکوتوریسم می تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

بارگاهی تو پاسخ بوسیله این پرسش که مسئولان باید چه تمهیداتی را در بن کاهش آلودگی های نفتی در خلیج فارس اتخاذ بیندیشند؟ اظهار کرد: تمام هفت کشور حوزه خلیج فارس عضو کنوانسیون های دریایی از جمله «کنوانسیون لندن» و «کنوانسیون مارپل» (MARPOL) هستند اما هیچ یک از این کشورها به نعوظ جدی بوسیله این کنواسیون ها پایبند نیستند و مقررات آن ها را با مجاهدت اعمال نمی کنند بنابر این نه عزب هنجار این کنواسیون ها که قوانین ملی تمام این کشورها را موظف به کنترل، پایش و مقابله با انواع آلودگی ها، نشت نفت و طولانی مخاطرات نفتی کرده است که متاسفانه توسط این هفت ناحیه حوزه خلیج فارس رعایت نمی شود بلکه تمام این کشورها به دنبال افزایش تولید و درآمد از قاعده نفت هستند. ضرورت همکاری کامل کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مقابله با آلودگی های دریایی

وی ضمن تاکید بر اینکه کاهش آلودگی های ناشی از نفت تو خلیج فارس مستلزم یکپارچگی و شریک شدن تمام کشورهای حوزه خلیج فارس است، تصریح کرد: متاسفانه کشورهای دوروبر خلیج فارس  یکپارچگی لازم برای پایبندی به برنامه های هوا زیستی خلیج فارس را ندارند و در این بنیاد مشارکت شدید نمی کنند. «اداره منطقه ای نگاهداری از محیط زیست دریایی منطقه راپمی» که ایران نیز قد آن است هر چند سال یک بار میتینگ خواه دستور کار نمایشی زیست محیطی برگزار می کند اما باز در ملزم کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس بوسیله پاس قوانین کنوانسیون ها و وظایف مربوط به پایش و کنترل و مقابله با آلودگی های هوا زیستی خلیج فارس قاهر نبوده است. به همین دلیل معتقدم اگر کشورهای منطقه خلیج فارس از یکسره مسئولان کشور ما بخواهند این آلاینده ها و مخاطرات ناشی از آن را در خلیج فارس کنترل کنند باید بتوانند یک پروگرام مشترک را اجرا کنند و با همدستی یکدیگر سرمایه گذاری، هزینه و در این زمینه اقدام کنند چرا که خلیج فارس یک منطقه مشترک میان این هفت ملک است بنابر این یک سرزمین نمی تواند بوسیله تنهایی شرایط هوا زیستی خلیج فارس را کنترل بطی ء بلکه شریک شدن همگی آن ها در این بنیان لازم است.

نقش مفید نظارت مردم بر کاهش انتشار آلاینده های نفتی

بارگاهی دنباله عدالت: تو معلول عارضه اخیر سرایت نفت از نفتکش درون ژاپنی در نزدیکی جزیره موریس اقیانوس هند مطلع انسان محلی موضوع را تو شبکه های اجتماعی و رسانه ها پیگیری سپس نمایندگان مجتمع بوسیله موضوع ورود کردند و با هماهنگی امکانات و کمکهای مردم و پشتیبانی سازمان های مسئول سریعا نفت را قبل از دوتکه شدن سفینه خارج کردند بنابر این تماشاگر هستیم که نظارت نکته سنج آدم و مایه های نظارتی به مقیاس اضافی تو جلوگیری و اقدام بخاطر کاهش انتشار آلاینده های نفتی بنیانی و موثر است.  

رییس گروه توسعه و بهسازی زیستگاه های آبزیان سازمان شیلات به روز رسانی و استانداردسازی برگ پالایشگاهی، سکوهای نفتی و خطوط انتقال دریایی نفت و گاز را یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی های نفتی دانست و گفت: به نعوظ مثال پالایشگاه آبادان یکی از قدیمی ترین پالایشگاه های ایران است و اینک بیشتر لوازم و تجهیزات آن از رده خارج شده اند و عزب به این دلیل که بنزین تولید می کند، مبتلا به کار است درون حالی که این پالایشگاه از لحاظ استانداردهای زیست محیطی از جمله آلودگی هوا باید بوسیله کل تعطیل شود. پالایشگاه های نفت دیگری درون منطقه مثل پاپکو در بحرین و خواه  آرامکو دردر عربستان چنین وضعیتی دارند. آلاینده ها و مواد نفتی خلیج فارس باید دقیق و کامل نظارت و پایش شوند

وی با اشاره به اینکه نظارت نکته سنج پیاده شدن یکروز برداری نفت باید با رعایت استانداردها و پروتکل های سختگیرانه تر همراه باشد، اظهار کرد: باید تاسیسات یکروز برداری همچنین پایانه های نفتی خلیج فارس به عارض دقیق بازرسی و پایش شوند و هربخشی که سهل انگاری کرده است و ابداع آلودگی می یواش با جرایم جدی روبه رو شود تا همکاری های نفتی و انبازی های نفتکش به پندار استانداردسازی تاسیسات  و رخت و کنترل شناورهای خویشتن باشند همچنین اجرا به قانون مصرف از مایه تصفیه در کشتی هایی که دارای آب موازنه هستند امری لازم است تا هوا زیست دریایی با تخلیه آب توازن تک تهدید قرار نگیرد. شکوه تمهید نقشه دریایی از مناطق و اکوسیستم های با ارزش خلیج فارس

بارگاهی در پایان صحبت های خود با اشاره بوسیله اینکه هیچ اطلس ای از مناطق حفاظت شده دریایی خلیج فارس در کشور تمهید نشده است، تاکید کرد: اگر نتوانیم به نقشه های دریایی که تو آن کامل مناطق احساساتی و زیستگاه های دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشخص شده باشد دست پیدا کنیم، نمی توانیم به عقب ترقی ثابت قدم در دریا باشیم بنابر این لازم است مسئولان پیش از هرگونه توسعه صنعتی و توسعه بهره برداری از میادین نفتی در سواحل خلیج فارس، مناطق حساس دریایی و زیستگاههای آبزیان مانند آبسنگ های مرجانی ساحلی و مناطق عمیق، محل های تخم ریزی، نوزادگاهها و محلهای تغذیه گوناگون گونه های آبزیان را شناسایی و تمامی زیستگاههای بحری را از نظر اهمیت، طبقه بندی و زون بندی کنند تا با حفاظت آنها از توسعه در این مناطق احساساتی و با قیمت جلوگیری به انجام آید و به جای آن مناطق دیگری که پتانسیل ترقی و فعالیت های مختلف دارد را احیا کنند.